Foreword

Assalamu'alaikum. Welcome to this plain, mediocrely designed hut of mine. I love to write, and this is where I write. Things that I write, there might be mistakes in them. I seek refuge in Allah swt for me and you from the harm my writing may bring. Any good from it, may He swt reward me for that and spread the good to others. Any words that appear displeasing to you, don't take it to heart for I don't intend to hurt anyone in any way. Any advices I put forward, may Allah swt give me the taufiq to first act upon them, for they might testify against me in the hereafter. Jazakallah Khair.

Friday, April 29, 2011

kerja

Alhamdulillah..baru lepas melantak makan nasik lauk udang masak merah buatan sendiri yang sedap giler boleh lah tahan sedapnya. Dah dekat 2 tahun duduk US ni, kalau tak pandai masak pun kenalah buat2 pandai. Nak harapkan bonda tercinta masak nasik goreng pagi2 time sarapan pastu cekodok petang2 kat sini memang tak dapat lah kan. Hish..ni yang tak sabar nak balik cuti Summer ni..hehe. Ingat lagi time mula2 datang sini dulu, bila time nak masak je mesti tension, resah gelisah, gundah gulana..pastu sibuk dok cari resepi kat internet..ish2. Nak bau dapur pun gerun, inikan nak masuk dapur. Yelah..selalu tu masuk dapur sebagai 'tukang makan', bukan 'tukang masak'. Tapi alhamdulillah sekarang ni masak-memasak ni dah jadi perkara biasa dah.bak kata omputih tu 'second nature' lah. Lagi satu kat rumah ni masak wajib pakai jadual..kalau tak memang tak berasap lah dapur tu. Bila ada jadual ni kira adelah 'sense of responsibility' tu di bahu masing2.

Hm..nak kaitkan isu di atas dengan dakwah..Hari ini kita taknak buat dakwah sebab kita tak rasa yang dakwah tu adalah kerja kita, tanggungjawab kita..atau lebih teruk lagi, seperti kata seorang brother dari Buffalo, kita tak sedar pun yang kita ni ada kerja sebenarnya. Bila seseorang tu tak sedar pun dia ada kerja, macam mana dia nak buat kerja kan. Sebagai analogi, bila aku tau hari ni adalah turn aku untuk masak, dengan terpaksanya sukarelanya aku bergerak ke dapur untuk memasak, sebab aku tau memasak untuk malam ni adalah kerja aku. Aku ada rasa tanggungjawab dan fikir risau untuk siapkan makan malam, dan rasa tanggungjawab tu bukan hanya atas perut diri sendiri, tapi juga untuk member2 lain yang sedang kelaparan tu. Jadi bila kita tau yang kita ada kerja, barulah kita akan bergerak untuk buat kerja tu kan. Likewise, bila wujudnya fikir risau atas agama, barulah kita akan berkerja untuk usaha atas agama kita. Malahan fikir risau untuk agama bukan hanya untuk diri sendiri, tapi juga untuk kawan2, jiran sekampung, dan seluruh umat seperti fikir risau Rasulullah saw. Nak dapat fikir risau atas umat, kenalah keluar lihat keadaan umat hari ni. Keluar dari zon selesa dan belajar mujahadah untuk agama, only then baru kita dapat merasa cebisan2 daripada fikir risau Rasulullah saw. Tapi sudah semestinya usaha agama yang tinggi ini tak boleh disamakan dengan kerja memasak di dapur, ini hanya sekadar analogi untuk mudah faham. =)

Taip2 tak sedar jam dah dekat pukul 11. Sekarang ni Subuh kat sini masuk pukul 4 lebih pagi..huhu..memang seksa nak bangun, tambah2 untuk orang2 yang liat bangun pagi tu kan..hehe. Ok nak mengundur diri dah ni..assalamu'alaikum!

p/s: Spring quarter dah nak habis..yeay~