Foreword

Assalamu'alaikum. Welcome to this plain, mediocrely designed hut of mine. I love to write, and this is where I write. Things that I write, there might be mistakes in them. I seek refuge in Allah swt for me and you from the harm my writing may bring. Any good from it, may He swt reward me for that and spread the good to others. Any words that appear displeasing to you, don't take it to heart for I don't intend to hurt anyone in any way. Any advices I put forward, may Allah swt give me the taufiq to first act upon them, for they might testify against me in the hereafter. Jazakallah Khair.

Sunday, September 25, 2011

khabar dari Syracuse

Baru balik dari khuruj ke Syracuse. Risau jugak sebab dah lama sangat menyejuk kat Malaysia kan. Tapi alhamdulillah Allah masih sudi gunakan hamba-Nya yang lemah ini untuk agama-Nya yang mulia. Sedikit karkuzari daripada Syracuse. Imam Yassir dari Mesir dan pihak pengurusan rata2 mengalu2kan kedatangan jemaah. Ada seorang karkun lama yang baru pindah dari LA. Selain tu, kami jumpa Br. Hisyam, bekas pelajar RIT sekarang tinggal di Syracuse. Dia ada niat untuk keluar kalau ada peluang. InsyaAllah ini petanda baik bahawa usaha dakwah di masjid Syracuse akan berkembang. Mana tau kan..mungkin tak lama lagi ICR akan terima jemaah dari sana.

Masjid Syracuse, NY

Dua pelajar Somalia tempatan bawa Br. Nasir, saya, dan Ahmed jaulah ke kawasan perumahan Somalia tak jauh dari masjid. Alhamdulillah..kami dapat jumpa budak2 muda dalam lingkungan umur 17-20 tahun. Kalau dilihat keadaan mereka, sepatutnya kita rasa sedih. Mereka telah hilang identiti sebagai muslim..sudah terikut2 dengan gaya hidup barat yang merosakkan. Subhanallah..mereka ada nama2 yang bagus seperti "Ahmad." "Husin." "Ali.." tapi mereka hampir tidak boleh lagi mengucapkan kalimah. Br. Nasir ajar diorang mengucap kalimah semula..dan lepas tu kami mengucap bersama-sama beberapa kali. Kalau anda berada di situ, mungkin hati2 anda akan cukup tersentuh untuk menangis. Bila ditanya pula "Siapa nabi kita?" dengan tidak yakin mereka menjawab "Muhammad ke?" Jauh di sudut hati mereka masih ada sinar Iman..walaupun malap. Ini hanyalah salah satu contoh betapa saudara2 seIslam kita memerlukan kita. Siapa tahu berapa ramai lagi di luar sana, di ceruk2 dunia yang api keimanan mereka sudah semakin malap, hanya menunggu padam. Siapa lagi yang mereka boleh harapkan untuk datang membantu selain dari saudara2 seIslam mereka? Saya tidak mahu bercerita panjang..tepuk dada tanyalah iman. "Tidak sempurna iman seorang muslim sehingga dia suka untuk diri saudaranya apa yang disukai untuk dirinya." Wallahua'lam.