Foreword

Assalamu'alaikum. Welcome to this plain, mediocrely designed hut of mine. I love to write, and this is where I write. Things that I write, there might be mistakes in them. I seek refuge in Allah swt for me and you from the harm my writing may bring. Any good from it, may He swt reward me for that and spread the good to others. Any words that appear displeasing to you, don't take it to heart for I don't intend to hurt anyone in any way. Any advices I put forward, may Allah swt give me the taufiq to first act upon them, for they might testify against me in the hereafter. Jazakallah Khair.

Thursday, March 31, 2011

di mana aku?

Alhamdulillah..

Lab report dah hantar dan exam 1 GE pun dah lepas (tak habis2 dgn GE pun). Lega rasanya..sekarang semuanya nampak bergerak dengan lebih perlahan dan munasabah. Tapi ni baru permulaan..lepas ni ada 40-60 mukasurat lab report menanti..huhu. Hari tu dah stay up sampai pukul 3, kalau yang ni tak taulah. Sekarang ni rasa agak gembira sebab eksperimen yang aku buat semalam menjadi..dengan jayanya. Aku dan lab partner aku, Amer, selalu macam agak ketinggalan bila buat eksperimen ni..tapi at the end of the day we always managed to pull through. You know how it feels..lepas dah penat2 kerja, pastu kita dibayar gaji. Tapi sepatutnya sekarang ni kena sedih jugak..sebab dah jarang dapat pegi masjid dan hadir mesyuarat harian. In fact, inilah yang sepatutnya paling disedihkan. Nak difikirkan..kalau ini ujian..sekarang aku memang sangat teruji..fikir risau untuk agama dah semakin pudar nih..haritu time orang lain pergi charge 'bateri' ke Buffalo aku duk habiskan bateri kat rumah..aduih. Bila situasi macam ni berlaku, aku tau aku perlukan kawan-kawan seperjuangan to keep the semangat alive and burning. Subhanallah..It's a great thing to have them around!

Hati ni sangat terkesan dengan suasana..bila dah selalu habiskan masa dalam suasana dan percakapan duniawi, sikit-sikit iman akan haus. Myself in particular is very susceptible to my surrounding atmosphere..and it always gets me worried when I have to be away from the atmosphere I'm supposed to spend much time in. Bila usaha untuk dunia dah take over mmg susah nak nampak indahnya usaha untuk akhirat. Sebab akhirat memang tak boleh dilihat..ianya tersembunyi..dan salah satu cara untuk menjadikannya 'kelihatan' adalah dengan banyakkan bercakap dan mendengar tentang perkara-perkara akhirat..which is something I've been missing lately. At times, I do have to ask myself, "Where am I?" Aku berlari ke arah dunia sedang aku menuju ke akhirat. Sekuat mana pun aku lari ke arah dunia aku tak akan dapat mencapainya..dan sekuat mana pun aku lari daripada akhirat aku tak akan dapat mengelaknya. On the other hand, kat dunia ni apa yang diusahakan boleh nampak terus resultsnya..kat rumah ni ha, gambar results gel electrophoresis belambak-lambak nak kena tampal dalam lab notebook. And just for the record I'd like to show u one of those;

Figure 1. Bands of DNA extracted from poor bacteria.

P/S: Tiba-tiba terfikir pasal Malaysia..sesungguhnya perutku semakin terseksa oleh keterpaksaan untuk makan makanan-makanan di sini..dah tak sabar nak balik rumah ni. Rindu nak makan to my stomach's preference. Rindu nak pergi markaz Sri Petaling. Rindu nak ke masjid nek motor dengan ayah with nothing getting in the way..the best thing a father & a son could ever do together! =)