Foreword

Assalamu'alaikum. Welcome to this plain, mediocrely designed hut of mine. I love to write, and this is where I write. Things that I write, there might be mistakes in them. I seek refuge in Allah swt for me and you from the harm my writing may bring. Any good from it, may He swt reward me for that and spread the good to others. Any words that appear displeasing to you, don't take it to heart for I don't intend to hurt anyone in any way. Any advices I put forward, may Allah swt give me the taufiq to first act upon them, for they might testify against me in the hereafter. Jazakallah Khair.

Tuesday, October 5, 2010

Lackawanna, Buffalo

بسم الله الرحمن الرحيم

Setelah di putuskan dalam mesyuarat. Aku, Karkun 1 & Karkun 2 kuar minggu ni (minggu ke-3 bulan 9) ke Masjid al-Huda di Lackawanna, sebuah bandar kecil dekat dgn Buffalo. Turut serta Br. Intikhab, anaknye Uthban, & anak sedarenya Ammar. Jadi sumenye 5 org utk jamaah Rochester dari ICR. Kami berempat (x t'masuk Karkun 2) gerak petang tu jugak lepas Asar. Karkun 2 datang esoknye sebab de kene keje pagi tu.
So ktorg b'gerak nek minivan Br. Intikhab. Aku dok depan, sembang dgn Br. Intikhab utk pastikan de tak tertido. Tp x jauh pn, just 1 hr drive. Kitorg benti kat Markaz Buffalo dulu, Solat Maghrib dan Isyak kat sana. Sempat la dgr bayan maghrib. Time ni kitorg diberitahu yg jamaah 10 hari buffalo dah ade kat Lackawanna pun. So lepas Isyak terus gerak ke masjid al-huda utk merge dgn jamaah di sana. Sampai2 dorg tgh get ready nak tido. Tp brother sorg ni sempat lg buatkan 'cai' (teh) utk ktorg. Tenkiu2..

Jamaah Buffalo; Kebanyakannye budak2 hafiz, madrasah mane aku tak ingat. Aku kenal Maulana Abdul Muqeet sorg je pn. Yg lain x kenal nama, tp muka dorg mmg familiar kat markaz. Aku ade sembang dengan sorg hafiz dari Bangladesh nih. Br. Zahin kalau x silap. Aku luahkan perasaan kt dia yg betapa aku nak jadi mcm dia (blaja kat madrasah & all that) dan betapa beruntungnya dia. Dia jawab, Allah swt dah tetapkan jalan hidup kita masing2. Orang Islam diperlukan dalam semua bidang, tak semestinya semua perlu ke madrasah. Kamu semua ni bagus, bukan, hebat sebenarnya sebab dapat bawa agama sebagai pelajar kolej. Tak kisah la di mana pun kita, asalkan bawa agama, Allah swt akan reward accordingly. Mendengar jawapan dia, aku rasa sangat bersyukur. Tq bro! That was enlightening.This is all because of the Mercy of Allah Who has bestowed upon us this effort of prophethood. =)

Sepanjang kuar, sempat lah dengar beberapa siri bayan daripada Maulana Abdul Muqeet. Salah satu nye aku masih ingat time dia bagi takril (after-Asr talk) Maulana ade cakap pasal satu hadith ni; "Dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir." Untuk terangkan hadith ni, Maulana citer lebih kurang; Sewaktu zaman pemerintahan Khalifah ke empat Ali ra, time tu Saidina Ali sedang menceritakan hadith ini kepada para sahabat yang lain r.hum. Mendengar apa yg dikatakan Saidina Ali, sorg Jew dengan pakaian yg compang camping dtg & berkata; "Kamu bohong. Kamu cakap dunia adalah penjara bagi orang islam dan syurga bagi orang kafir. Tapi lihat lah keadaan kamu sekarang dan lihat lah keadaan aku. Bagaimana kamu boleh yakin kan aku yang kamu berkata benar?" (Time ni adalah zmn kegemilangan Islam so para sahabat ajma'in hidup dalam kesenangan.) Maka para sahabat yg lain rasa tak puas hati dengan pertanyaan yang kurang sopan itu. Saidina Ali tenangkan keadaan dan menjawab soalan tersebut; Seorang muslim, hidup sebagai raja, menguasai sebesar2 kerajaan, segala keinginannya di dunia ini dipenuhi, hidup dalam kemewahan yang melimpah ruah, tidak pernah rasa penat, tak penah bekerja berat; Apabila dia dimasukkan kedalam syurga, Allah swt bertanya; "Adakah kamu mahu balik ke 'syurga' (dunia) kamu itu?" Dan dia akan menjawab; "Ampun Ya Allah. Engkau telah menganugerahkan aku dengan syurga yang tersangat nikmat, mana mungkin aku mahu kembali ke tempat yang teruk itu?" Manakala seorang kafir, hidup di dunia ini sebagai hamba, hidupnya dalam kepayahan dan penderitaan, tak pernah sikit pun rasa senang, menderita sakit yang dahsyat, walau seluruh badannya dikerat2 dan garam serta serbuk cili ditaburkan ke atas luka2 tersebut; Apabila dia dimasukkan ke neraka dia akan memohon kepada Allah swt; "Ya, Allah, kembalikan aku ke 'syurga' ku! (keadaan hidupnya di dunia) Kembalikan aku ke 'syurga' ku!" Mendengar jawapan Saidina Ali itu, orang Jew tadi memeluk Islam.

Pengajaran:
1) Syurga sangat nikmat sehinggakan seluruh kesenangan didunia ini jika dikumpulkan, tidak akan dapat menandingi nikmatnya syurga.
2) Neraka sangat azab sehinggakan sehebat2 kepayahan & kesengsaraan di dunia ini tidak dapat menandingi dahsyatnya azab neraka.
3) Betapa bernilainya Laailahaillallah. Kalimah tauhid ini membezakan penghuni syurga dgn penghuni neraka.

Semoga Allah swt selamatkan kita, ahli keluarga kita, dan seluruh umat dari azab yang pedih. Amiin!

Wallahua'lam